Wednesday, March 1, 2017

Avsporing til de grader!

Akkurat nå vil jeg MYE heller blogge om hage og hageplanlegging. Kroppen begynner å komme i vår-modus, og lengselen etter å få dritt under neglene er som søthunger i godtedisken en lørdag ettermiddag.  
De som kjenner meg godt vet at jeg pleier å gå ut på taket på utbygget vårt for å få godt overblikk over hagen, mens jeg skisserer nye planer i hodet mitt. Gjør jeg det nå, kan det vel hende jeg sklir ned fortere enn fy, for det ligger vel fortsatt litt snø igjen der oppe etter forrige ukes "forsinkede julevær". Å få snø når vi nærmer oss mars måned etter en totalt snøfri vinter er bare så frustrerende, men det eneste som hjelper er å bygge tak over hele sulamitten, og den regninga vil ikke jeg ha. 

Jeg fikk luket og stelt i hagen flere søndager på rad i februar, og når ting virkelig begynner å spire, -da kommer snøen! 
Ikke nok med at snøen stikker kjepper i hjulene på mine hageplaner, men også bildetakning av bad-produktene fra butikken min ble utsatt i 4 dager, fordi det kom snø på takvinduet på badet. Jeg skulle knipse bilder på onsdag, men rakk det ikke da jeg prioriterte å gå tur med sønnen min, og dagen etter var dagslyset blokkert at ett tykt lag snø. 
Er det rart humøret har vært så som så i det siste??
 De tre siste dagene har nedbøren heldigvis vist seg av den mer flytende varianten, samt litt sol, så jeg har håp om at hagen også dukker frem, slik dagslyset oppe på badet.

Ett annet problem jeg forventer å få er stauder ala sild i tønne, da alt vokser så innmari mye her, og jeg MÅ tynne ut om ikke de mest pinglete plantene skal bli kvalt. Jeg kan bare IKKE lage flere bedd, for da må jeg bruke enda mere tid til våronn, gjødsling og luking. Heldigvis har venninna mi en diger skråning med en flott samling av alle de mest kjente ugressartene, så jeg blir nok kvitt noen av de.
Utover våren ønsker jeg å ha en fast dag i hagen, om det er noen som vil komme innom for å få eller kjøpe planter,  og slå av en hageprat. Hodet mitt trenger å koble litt av fra papp og isopor, og heller se på gresset som gror. Nå som brunsneglen er det minste problemet i verden, er det vel også mulig å anskaffe mer stein uten å være redd for at de blir klekkeri for slimete plantespisere.
Lurer du på hva løsningen er, får du ta en tur innom og se.
 Selv om den eneste planten jeg har publisert bilde av i dag, er en ekte fake eføy, og ute er det stort sett hvitt, har jeg altså likevel klart å skrive bare om hagen. Syns jeg er god jeg!
Vil du vite mer om alt det andre, får du klikke deg inn på nettbutikken i kategorien BAD. ;)


No comments:

Post a Comment

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)